HTML

rénszarvaspörkölt

Bálnavacsora, rénszarvaspörkölt és lakkapálinka. Skandináv-finnugor élménykonyha.

Friss topikok

Runebergintorttu

2011.02.21. 17:08 poro

Először leszögezném, hogy semmi esetre sem Runeberg muffinokról van szó, hanem Runeberg tortácskákról. Ahogy a lángos sem a magyar pizza, pedig kerek, lapos és van rajta feltét. Időigényes desszert, amit a finnek február 5-én fogyasztanak, a nemzeti költőjük tiszteletére. Hozzá kell itt tennem, hogy nem finn, hanem svéd nyelven írta többnyire a műveit, így a Vårt landot is, amit ma a finn himnuszként ismerünk(finn nevén Maamme).
 
Egy baráti vacsorára készítettem el február 4-én a süteményt. Dupla adagot csináltam, és az utolsó darabig elfogyott. Hihetetlen desszert, egyszerre édes és sós, egyszerű designja simán veri Gunnar Asplund stílusát. A legenda szerint, Runeberg felesége, Fredrika találta fel az édességet, a rossz nyelvek szerint pedig az egyik porvooi cukrásztól leste el a titkát. Fredrika Runeberg receptjeit 2003-ban könyvben adták ki, majd ha legközelebb arra járok, beruházok egyre, csak hogy lássam, hogy jobbon főzött-e, mint Sibelius felesége, Aino.
 
A tészta hozzávalói (18-19 tortácskához)
 
3 tojás
225g vaj
3,5 dl kristálycukor (igazából 1:2 arányban kéne melaszt és kristálycukrot használni, de nekem nem volt otthon)
1 teáskanál szódabikarbóna
1 teáskanál sütőpor
1 teáskanál só
1 kis mandula aroma
1 teáskanál reszelt narancshéj
4, 75 dl finomliszt
1 maréknyi mézeskalács vagy gyömbéres keksz vagy puszedli vagy IKEA-s pepparkaka morzsára darálva(én angol csilis gyömbéres kekszet használtam) 
1 dl kenyérmorzsa vagy zsemlemorzsa vagy panírmorzsa
1,2 dl 100%-os narancslé
1,5 dl darált mandula
 
Díszítés:
Eredetileg málnalekvár, én a házi csili-ribizli lekváromat használtam
 
A cukormázhoz:
2 dl porcukorhoz
½ evőkanál tej
 
NAGYON FONTOS! Minden hozzávalónak szobahőmérsékletűnek kell lennie, mikor nekiállunk dolgozni.
 
Először habosra keverjük a kristálycukrot és a vajat, majd hozzáadjuk a sütőport, szódabikarbónát, sót, reszelt narancshéjat és a mandula aromát. Összedolgozzuk.
 
Feltörjük a tojásokat, lazán villával összekeverjük őket. Fontos, hogy ne egyből hűtőből elővett tojással dolgozzunk. A tojásokat apránként adjuk a cukros vajhoz folyamatosan keverve. VALÓBAN csak apránként! Én szóltam!
 
Ha az összes tojást belekevertük a masszábba, akkor robotgéppel még 2-3 percig habosítjuk.
 
Összekeverjük az összes féle, fajta morzsát a liszttel, és a keverék egyharmadát hozzáadjuk a tojásos-vajas masszához. Majd ha elkevertük alaposan, jöhet a második harmad, majd a harmadik. Ekkor hozzáöntjük a narancslét, majd az őrölt mandulát. (Vettem egy csomag hámozatlan mandulát, és ledaráltam. Nem kell forrázással, pucolással szórakozni)
 
Kivajazott muffinformában sütöttem ki, de egészben is meg lehet sütni, tortaformában. FONTOS, hogy valamivel több, mint félig töltsük meg a muffinformát, mert ha túlságosan túlnő a formán, akkor nehezebben tudjuk kiszedni, illetve nem is néz ki majd olyan jól. 180 fokos előmelegített sütő, 15-20 perc.
 
Ha kiszedtük őket a formából, és kihűltek, lehet díszíteni. Először egy kanál lekvár, majd a cukormázzal körberajzoljuk a lekvárt. Én uzsonnás zacskóba töltöttem a mázt, és kiszúrtam az egyik csücskét, de vigyázni kell, mert ha türelmetlen az ember a teljes konyhapultról moshatja szétfröccsent cukros anyagot. Ha tej helyett lekvárral keverjük ki, akkor színes mázunk lesz, de ételszínezékkel is lehet próbálkozni.
Johan Ludvig Runeberg svéd punccsal fogyasztotta minden reggel. Nekem egy pohár jéghideg tejjel is megfelelt.
 
Enskáék pedig így emlékeztek meg a finn nemzeti romantika alakjáról:
 
 
 
Az eredeti verzió pedig megtalálható a róla elnevezett internetes északi irodalmi szöveggyűjteményben.
 
 

 

Szólj hozzá!

Címkék: finnország desszert runeberg

A bejegyzés trackback címe:

https://renszarvasporkolt.blog.hu/api/trackback/id/tr442677450

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása